vrijdag 11 januari 2013

Omgaan met verlies

Hallo iedereen, Tom hier met wat tragisch nieuws. Jammer genoeg zijn we in de vakantie een aantal dierbare leden van ons team verloren en dit heeft het aantal teamleden flink verminderd. Herjo de Jong en Gerben Dreschler zijn gestopt met de studie Gametechnologie en zullen ook niet meer deelnemen aan het project. Dus dat zijn in ieder geval twee gezichten die we niet meer terug zullen zien.

Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen was ons plan om in de kerstvakantie een flink aantal uur in te halen. Helaas moet ik aankondigen dat Kido Oudenbroek zich hier niet aan heeft gehouden en omdat hij weinig tijd in het project heeft gestoken (30 uur tegenover mijn 115 ten tijde van schrijven) hebben Daan en ik besloten zonder hem verder te gaan tenzij in de komende weken besluit zijn leven enorm te beteren.

Dus omdat 3 leden vrij weinig gedaan hebben aan het project en wij nu nog maar met 2 mensen in onze groep zitten, lijkt het ons niet mogelijk om onze doelen nog te halen en hebben we wat aanpassingen moeten maken. Ons nieuwe plan is als volgt:

  • We gaan ons de komende weken volledig richten op het werkend krijgen van het spelen van battlechips door QR code herkenning en dit wordt dan ook onze enige technologische vooruitgang.
  • De basis van het spel wordt aangepast en zal niet langer het toernooi format hebben maar in plaats daarvan kiest de speler een vijand en moeilijkheidsgraad en komt hij in een best of 3 terecht tegen deze vijand.
  • Mochten we tijd overhouden of QR herkenning kost teveel tijd dan gaan we ons richten op het werkend krijgen van een Xbox versie.

Echter niet al het nieuws wat ik u, beste lezer, vandaag breng is slecht. Tijdens de vakantie hebben wij nl. wel degelijk vooruitgang gemaakt met het project. Hier even een kort overzicht van alle features die ons project op dit moment heeft:

  • 2 van de origineel 8 geplande vijanden zijn volledig werkende. Dit zijn Protoman en Gutsman.
  • De eerste battlechip zit in de game en is toegankelijk via het laadsysteem.
  • Menu's zijn toegevoegd aan de game.
  • Een gevecht is nu een best of 3.
  • De achterliggende systemen voor het toernooi werken grotendeels ook al zullen ze hoogstwaarschijnlijk niet in de uiteindelijke game terechtkomen.

Er zit dus nog steeds vooruitgang in het project en nu de vakantie voorbij is zitten we op een goed tempo om er nog wat van te maken. Het wordt de komende weken hard werken om alles te laten samenkomen in één product maar ik kan u verzekeren dat als ons iets niet lukt zal het niet liggen aan gebrek aan inspanning.

Aanvulling Daan:


QR codes uitlezen

Voor het uitlezen van QR-codes gebruiken wij een library die door een derde partij is geschreven en via internet zonder licentie verstrekt word. Het probleem met deze library, en vrijwel alle QR libraries, is dat de afbeelding die je aanlevert alleen de QR-code mag bevatten en verder geen restanten van een andere afbeelding bevatten. Omdat dit met een webcam nog best lastig is, hebben wij het volgende plan om dit te inplementeren:

  • Als eerste tonen we in een venster de webcam-feed. 
  • Over dit webcamfeed tekenen we een vierkant venster
  • Binnen dit vierkante venster tekenen wij de drie karakteristieke vierkanten van een QR-code grotendeels doorzichtig
  • Van de stream van de webcam maken we om de 300ms een afbeelding, en daaruit knippen we het stuk dat binnen het kader valt.
  • Dit overgebleven vierkant laten we door een methode uit deze library checken of het te decoderen is (maar dus nog niet decoderen)
  • Als dat zo is laten we de afbeelding decoderen, zo niet gaan we verder met om de 300ms checken totdat het lukt of de gebruiker op escape drukt om normaal verder te spelen.
We hebben al enkele experimenten uitgevoerd met de library en enkele daarbij meegeleverde voorbeeldprogramma's. Hierbij zijn we er zowel in geslaagd om QR-codes te decoderen en om strings naar QR-codes te coderen. Dit geeft hoop dat deze library geschikt is om de doelen die we momenteel gesteld hebben te halen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten